Články a komentáře

Markéta Irglová na sólové dráze a poprvé v Ostravě 5. 8. 2012

Markéta Irglová, jediná česká žena - držitelka Oscara poté co spolu s Glenem Hansardem zazářila ve filmovém indie-hitu Once, několikrát s kapelou Swell Season projela svět a vyprodala prestižní světové sály v New Yorku, Londýně nebo Sydney, vytvořila v loňském roce svůj samostatný projekt. Vydala kritikou vysoce hodnocené sólové album Anar (Glen Hansard svůj sólový debut vydává letos v červnu) a při práci na druhém albu občas vyráží na koncerty.
Album ANAR s dvanácti autorskými písněmi z období posledních dvou let vzniklo vloni v chicagském studiu SOMA. Hudebně se na něm Kromě Irglové podíleli především americká zpěvačka a hráčka na perský buben daf Aida Shahgashemi, kytarista Rob Bochnik a baskytarista Tim Iseler, který měl zároveň na starosti produkci celého alba. V úloze hostujících hudebníků se v některých skladbách objevili renomovaní chicagští muzikanti Fred Lonberg-Holm (cello), Frank Rosaly (bicí), Jaimie Branch (trumpeta), Jeb Bishop (trombón) a také newyorčan Jake Clemons na saxofon. Album vyšlo u prestižního vydavatelství ANTI, které má ve svém pečlivě vybíraném katalogu jména jako Tom Waits, Wilco, Billy Bragg, Nick Cave nebo Daniel Lanois. V České republice jej exkluzivně vydalo Indies Happy Trails.
Písně na albu Anar, vznikly v období, kdy se Irglová natrvalo přesunula z přímořského domku na irském venkově přímo do srdce moderního světa – New Yorku. Všechny jsou zpívány v angličtině s výjimkou jediné, zpívané v jazyce farsí. Obsahově odrážejí osobní zkušenosti z tohoto období, které tvoří jakousi křižovatku jejího dosavadního a budoucího života.
Hudebně nesou písně výrazné znaky Markétina autorského rukopisu, dominantní postavení v nich má zvuk piana a perského bubnu. Hlasy Irglové a Shagashemi se dokáží propojit do kouzelných harmonií, jež posluchače spolu s tóny piana unášejí vpřed jako tu strhující, jinde klidně se kolébající říční proud. Při svém talentu a schopnosti psát silné melodie se Irglová občas velmi jemně přihlásí ke svým hudebním vzorům, ať už to jsou překvapivě třeba soulové ikony Otis Redding a Aretha Franklin nebo Nick Cave. „Inspirací pro vznik některých písní byly i mimohudební vlivy“, říká Markéta Irglová. „Byly to knihy, ktere jsem v té době četla, nariklad Anam Cara od irskeho autora John´O Donoghuae, The Prophet od Kahlil Gibrana, ale také krajina ve ktere jsem se nachazela, nejprve Irsko-more a zelen, pak New York, a taky rodná země, kterou si nosim v srdci“.
S vydáním alba spatřilo světlo světa i velmi působivé video k písni Crossroads, natočené vloni v létě především v prostředí valašských kopců Markétina rodného kraje.
Kromě práce na svém albu absolvovala Markéta Irglová řadu vystoupení s legendou americké indie scény, kapelou Iron and Wine Sama Beama. Spolu se zmiňovanou Aidou Shahgashemi vytvořily dvojici doprovodných zpěvaček na více jak pěti desítkách koncertů v Evropě i USA. Ke své nové zkušenosti doprovodné zpěvačky Markéta poznamenala. „Bylo to pro mě něco nového a osvěžujícího. Poslední tři roky jsem byla zvyklá na pozornost publika a světla reflektorů. Takto jsem si mohla zkrátka zpívat to svoje a v pohodě užívat si Samovy písničky, kterou jsou fantastické“.
Jméno Markéty Irglové je v poslední době často skloňováno s obrovským úspěchem divadelního představení Once na newyorské Broadwayi, nastudované na základě filmového hitu, ve kterém Markéta ztvárnila jednu z hlavních rolí a napsala spolu s Glenem Hansardem hudbu. Představení získalo 11 nominací na ceny TONY a Markéta s Glenem i několik dalších cen divadelních kritiků za písně, které v něm zazní.
V současné době Markéta dokončuje na Islandu druhé album. Při cestě do Asie, kde absolvuje v Číně, Jižní Koreji a Malaysii dvoutýdenní turné, se zastaví i v Čechách a odehraje zde spolu s kapelou několik koncertů.

Poslat odkaz na stránku e-mailem

*) vyplnění takto označených položek je povinné.

*
*
*
*
Zavřít tento formulář

Ostrava Jazz Nights [LOGO]

AKCE

 

 

 

HLEDÁNÍ NA WEBU

ZASÍLÁNÍ NOVINEK E-MAILEM